CyberIntrigues: serious gaming ten dienste van cyberveiligheid
Met CyberIntrigues helpt UNIZO kmo’s op een innovatieve manier bewust te worden van cyberdreigingen via serious gaming.
Het project biedt twee unieke ervaringen: een immersieve cyberveiligheidservaring (Hackference) en een mobiele escape-oplossing (Hackers in a Box). Zo krijgen ondernemers en praktisch inzicht hoe cybercriminelen te werk gaan.
Dit project helpt hen risico’s beter te herkennen en een sterkere cyberweerbaarheid op te bouwen.
Het project CyberIntrigues is een initiatief van UNIZO dat kmo’s onderdompelt in de wereld van cybercriminaliteit via serious games en interactieve simulaties. Het concept van serious games bestaat erin om spelelementen te integreren met een educatieve en informatieve bedoeling.
Het project bestaat uit twee unieke formats:
- Hackference, een live cyberveiligheidservaring:
dit event kan eerst vast in het RAVEN-centrum in Zaventem en hierna variabel plaatsvinden en dompelt deelnemers onder in een realistische cyberaanval. Tijdens het spel ontvangen deelnemers plotseling een hackmelding, worden ze geconfronteerd met digitale dreigingen en moeten ze samen een uitweg vinden. Het scenario is zo opgebouwd dat deelnemers cyberdreigingen leren herkennen, analyseren en aanpakken. Die sessies richten zich in eerste instantie op lokale ondernemersverenigingen en worden meerdere keren georganiseerd. - Hackers in a Box, een mobiel ontsnappingsspel over cyberveiligheid:
die compacte, mobiele ontsnappingsspel brengt cyberveiligheid letterlijk tot bij de ondernemers. In kleine teams lossen deelnemers praktijkgerichte cyberpuzzels op die hen leren omgaan met dreigingen zoals phishing, identiteitsdiefstal, deepfakes en social engineering. De escape room is ontworpen om laagdrempelig en flexibel inzetbaar te zijn: het kan worden opgesteld op UNIZO-netwerkevents, lokale ondernemersverenigingen en andere locaties waar kmo’s samenkomen.
Waarom "CyberIntrigues"?
Veel kmo’s zien cyberveiligheid als een abstract en technisch concept. CyberIntrigues doorbreekt die drempel door de impact van cyberdreigingen op een speelse, maar realistische manier tastbaar te maken. Dit project:
- verhoogt het bewustzijn van ondernemers rond cyberrisico’s,
- vergroot hun vaardigheden om dreigingen te herkennen en te voorkomen,
- stimuleert gedragsverandering door een diepgaande leerervaring.
Met deze unieke combinatie van gaming, interactie en real-life simulaties biedt CyberIntrigues een vernieuwende aanpak om kmo’s effectief te wapenen tegen cybercriminaliteit.
Meer weten
