Online fraude neemt toe en treft altijd meer bedrijven, waaronder kmo’s. Snel reageren is belangrijk om de schade bij oplichting te beperken. Daarom heeft Febelfin twee praktische flyers gelanceerd:
- de ene bevat alle anti-fraudenummers van Belgische banken,
- de andere legt uit hoe je aangifte doet bij de politie wanneer je slachtoffer bent van online oplichting.
Reageer onmiddellijk dankzij de tips van de eerste flyer
Febelfin stelt een duidelijk en toegankelijk document ter beschikking van ondernemers en burgers. Dat document helpt iedereen die met fraude te maken krijgt of misbruik van zijn bankgegevens vermoedt.
De flyer centraliseert de contactgegevens van de bankdiensten die zich bezighouden met fraudebestrijding en herinnert je aan de belangrijkste stappen die je moet volgen bij problemen.
Een tweede flyer om je aangifte bij de politie te vergemakkelijken
Febelfin bracht onlangs, in samenwerking met de lokale politie, een tweede flyer uit om slachtoffers te helpen op een doeltreffende manier klacht in te dienen bij de politie. In de flyer staat welke informatie je nodig hebt:
- hoe je de fraudeur kunt identificeren,
- welke transacties verdacht zijn,
- welke stappen je moet volgen.
Met dit initiatief wil Febelfin mensen alerter maken voor financiële fraude en hen sterker maken in de digitale wereld. Daarom organiseert de organisatie ook infosessies en opleidingen over financiële misdrijven, verspreid over het hele land.

Ontdek meer en download beide flyers op Febelfin.be.
